Lumea mea e simpla…

…about me

Etapa 4. Prima carte citita de la Nemira

pe 14 Octombrie 2012

Undeva prin anul 1995 incepusem sa imi plimb pasii mici prin bibloteca scolii generale. Adoram mirosul cartilor vechii care se impletea cu mirosul cartilor noi. As fi stat in aceea incapere toata ziua si nu m-as fi plictist. Imi placea sa le sterg de praf, sa le asez la locul lor. Bibliotecara de acolo era o femeie mica de statura, cu proportii destul de mari, cu ochelarii in varful nasului, era extrem de amabila si te poftea sa citesti la una din cele 3 masute mititele din lemn masiv care tocmai fusesera lustruite. Atmosfera de acolo era una atat de calda, de primitoare, de imbietoare incat asteptam cu nerabdare sa revin in acea incapere mistica. Intotdeauna am fost mica de statura si imi placea sa stau in jurul cartilor si nu o data mi se spunea ca sunt soarece de biblioteca.
Cu siguranta mi-au picat multe carti de la Ed. Nemira in maini, dar niciodata nu eram atenta de la ce editura sunt. Bilioteca mea personala nu este mare. Ce carti imi reveneau mie, din diferite surse, le dadeam mai departe, sa se bucure de ele si alte persoane. Am foarte putine carti pe care le-am pastrat printre care si prima carte de la editura Nemira. Inainte sa va spun titlul, trebuie sa va spun ca mereu m-a fascinat asemanarea intre Bucuresti si Paris, eu fiind un copil din provincie. Cuvantul Paris intotdeauna m-a dus cu gandul pe bulevarde mari, pe culmi unde putini oameni ajung, sorbeam rezonanta sonora a acestui cuvant. In mintea mea era acolo „lumea buna”.
Mademoiselle Victorine” de Debra Finerman. Acest roman de dragoste m-a facut sa vad Parisul cu alti ochi, lumea buna pe care eu o vedeam acolo o inlocuisem in cateva zile cu o lume desfranata. Victorine era o orfana pe care doua matusi o aduc cu trenul la Paris si o arunca acolo la o varsta foarte frageda. „O sa-mi gasesc eu locul in lumea asta. O sa fac tot ce trebuie si n-o sa ma mai uit niciodata inapoi”. Balerinele de la Opera din Paris nu erau angajate acolo pentru talentul lor ci pentru frumusetea lor. Salariile mizere le suplimentau devenind amantele rasfatate ale bogatilor bancheri casatoriti. Victorine era una din ele.
Cu fiecare pagina pe care o citeam mi se darama cate un zid din gandurile mele in care se inaltase semet orasul Paris. Credeam ca acolo este o lume numai buna de pus la rana, inca din cele mai vechi timururi. Realizam doar faptul ca intr-un oras cu cat e mai mare, cu atat lumea este mai falsa si adevarate valori nu acolo se gasesc.
Acest roman mi-a daramat orice vis de adolescenta care se indragostise pentru prima data si credeam in sentimentele pure ale iubirii. Nici nu aveam cum altfel sa cred cand vedeam ca personajele mele din roman puteau pret mai mare pe nume, decat pe iubire. Pentru Victorine am varsat lacrimi, multe. Ma durea sa vad ca o femeie, tanara, este supusa de imprejurari (incepand cu familia ei) sa recururga la asa ceva pentru un trai mai bun. Primele lacrimi au udat paginile cartii cand am aflat ca viata ei ar fi fost altfel daca mama ei ar fi pastrat-o langa ea. Viata ei ar fi fost cu totul alta si pana la urma destinul este totul in viata. Inevitabil m-am gandit la mama mea si la multele sacrificii pe care le facuse pentru mine si pe care le consideram normale si lipsite de importanta. Un zid se daramase ceva mai devreme, dar altul mult mai rezistent se consolida in sufletul meu. Iubirea mea pentru parinti capata proporti foarte mari intr-un timp foarte scurt.
Placerea lecturii ma insotise de la primul rand pana la ultimul. Imi parea rau ca se termina aceasta carte, imi parea rau de Victorine ca avusese viata aceea dar raza sperantei incoltea in sufletul ei alegand sa ramana cu cel pe care il iubea, desi nu avea acea sustine financiara pe care o cautase ea.

Superblog 2012 – Etapa 4

Lasă un răspuns

